OE-OE-OE EN A-A-A

'Het strottenhoofd, het zakt gestaag naar beneden, zit ineens een heel eind dieper in zijn keel. 't Kan er geluiden mee maken, oe-oe-oe en a-a-a. Maar dat kan iedereen. 't Kan echter ook u-i-u en troelala. Da's al moeilijker. Of, euh, kwotito en toenkoeba.' (p. 18)

Wanneer begon de mens eigenlijk te praten? Wat was zijn eerste taal? En wanneer begon de oermens te schrijven? En wat zijn eigenlijk de oudste teksten die ooit zijn gevonden? Graag jullie deskundige uitleg. En dus geen theorietjes zoals die van de 16de-eeuwse wetenschapper Becanus! Hij dacht dat hij kon bewijzen welke taal Adam en Eva spraken. Weet je wat zijn conclusie van jaren onderzoek was? En hoe kwam hij daarbij?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De wetenschappelijke uitleg laat ik aan jullie over, maar ik hou wel van Verhulsts beschrijving over het ontstaan van klanken, woorden en het betekenis geven aan de dingen:

"Dit zijn voorzeker de vrolijkste dagen uit het logboek van de wereld, want alles is nog onbenoemd en iemand, 't, wie anders, moet dit alles nog zijn woorden geven." (p. 19)

Lijkt me inderdaad een heel vrolijke bezigheid: alles wat kruipt, groeit en bloeit een naam geven :-)

Ellen Vandenbroucke zei

Same here, Elise.

"Oufti" (p. 18) ertussen zetten als willekeurige klank vond ik ook magistraal. Ken je ze, die diepgevroren banaantjes met een laagje chocolade die ze verkopen in de cinema? Lekker zijn ze niet, maar het woord alleen al deed me ze proberen.

Naar Becanus was ik ook wel nieuwsgierig. Volgens hem spraken Antwerpenaren een verbasterde vorm van de oertaal!

Anoniem zei

Mijn favoriete 'Becanus': waarom heet een slang "slang"? Ze zegt "sssss" en is lang. Magistraal... (Verbaast het ons dat het Antwerps een oertaal is?)

Anoniem zei

Omdat ik zogezegt altijd al beter ben geweest in wetenschappen en geschiedenis dan in talen zal ik al deze vragen proberen op te lossen.

Bij het onstaan van onze eerste woorden hebben we eigenlijk een onderscheiding gemaakt tussen de objecten die men direct kan aanraken en zien(een boom,een steen...) en de verschijnselen die men niet kan zien(wind,liefde...).De objecten die men kon aanraken en zien hebben dus ook eerst namen gekregen.Dit lijkt me vrij logisch.Dit was de eerste stap in de evolutie van het primitief denken naar het geavanceerd denken.wanneer de mens nu egt is beginnen met praten is moeilijk te zeggen,want wat bedoelen we hier nu met 'praten'? Zijn geluidjes maken ook praten of niet? Want deze geluidjes hadden misschien een duidelijke betekenis voor onze voorouders.Voor mij was de eerste taal van de 'mens' gewoon wat geluidjes met dus specifieke betekenissen.Zoals wij de dag van vandaag ook zo'n een geluidjes kunne maken bv : 'oooooh' betekent dat we verbaasd zijn en 'oooo' betekend dat je teleurgesteld bent.Wat je wel zeker mag zijn is dat taal al lang volwassen was op het moment dat het schrift werd uitgevonden.Voor het ontstaanvan het schrift is er dan weer wel een duidelijke uitleg en een min of meer vaste datum.Het schrift ontstond zo'n 5000 a 6000 jaar geleden in Soemeriƫ(beschaving gelokaliseerd in het zuidelijk deel van Mesopotamiƫ (hedendaags zuidoost Irak)).De titel van oudste geschreven tekst ooit kan ik spijtig genoeg niet melden.Wat betreft Becanus ,deze man beweert dat adam en eva de 'oertaal' spraken en dat deze in het nederlands bewaard is gebleven (toevallig is zijn moedertaal ook het nederlands,zou een spaanse onderzoeken dan niet zeggen dat adam en eva spaans praatte bv?)

Kevin Lenglet 6 Lospa